Zoeken
  • Frank Louwers

AVG: kans of bedreiging?

Wat heeft de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming, of kortweg AVG, voor invloed op de manier waarop we omgaan met onze zakelijke relaties? Wat mag en wat niet, wat moet en wat zou beter zijn, kortom: is dit de nekslag voor ons relatiemanagement?


Relatiemanagement versus AVG


Het antwoord is kort en simpel: dat hoeft niet. Het is een bedrijf namelijk wel degelijk toegestaan persoonsgegevens van mensen te gebruiken om ze een bericht of attentie te sturen op een persoonlijk moment, of om hen uit te nodigen voor een event dat de persoonlijke voorkeur van die relatie heeft.

Wanneer iemand met jou deelt dat hij opa wordt, gaat trouwen, verhuizen, jarig is of wat dan ook, dan mag je die data gebruiken en vastleggen.


Maar let op: wanneer je de data niet van via de betrokkene zelf hebt verkregen, moet je altijd toetsen of de data juist is en of je die data ook mag gebruiken van die betreffende persoon. Dus toestemming aan die persoon/betrokkene vragen!


Met regelmaat krijgen wij vanuit alle mogelijke organisaties deze opmerkingen:
"Wij mogen niets meer doen met persoonlijke data van onze klanten."
"Van legal mogen wij geen persoonlijke data van onze klanten meer vastleggen."
"Compliance verbiedt het ons om attenties naar medewerkers van klanten te sturen."

Dat was voor ons reden om op onderzoek uit te gaan. Wij kwamen uit bij Ton de Vink, Functionaris Gegevensbescherming en directeur van Check-Privacy. Op basis van zijn inzichten kwamen wij tot de conclusie dat de AVG uitdagend is in de interpretatie ervan, terwijl de sancties enorm kunnen zijn. Daardoor kiezen veel organisaties de veilige kant: niets doen.


Kop in het zand


Zoals meestal het geval is, is 'niets doen' de slechtste keuze. Waarom? Enerzijds omdat de AVG zal niet verdwijnen door hem te negeren. En als uitkomt dat je bewust je kop in het zand hebt gestoken, dan wordt het een kostbare les.


Anderzijds is 'niets doen' een gemiste kans: bedrijven weten in de basis verrassend weinig van hun relaties. Men weet niet echt hoe de DMU eruit ziet. Wat voor een organisatie de klant is. Wie de aandeelhouders zijn. Wie hun contactpersoon is, anders dan zijn functionele kant: hij heeft een opdracht te vergeven. De meeste organisaties hebben zelden of nooit persoonlijke data verzameld en vastgelegd. En weten dus helemaal niet wie hun klant nou eigenlijk is.


Nou en?

In een wereld waar op producten geen onderscheidend vermogen meer is te behalen, waar we van product- naar dienstenoriëntatie toe willen, zullen we vooral vertrouwen moeten creëren. Het goede gevoel. Op basis daarvan is een klant of prospect bereid kennis met je te delen waarmee je je de dienst klantspecifiek kunt maken. Of waarmee je überhaupt in staat bent om tot een relevante dienst te komen.


Het DIET-effect: Doe Ik Er Toe?

Het goede gevoel is een emotie die mensen alleen zullen ervaren op het moment dat je in staat bent, als persoon én als organisatie, hen het gevoel te geven dat ze er echt toe doen.

Dat zogenaamde 'DIET-effect' (Doe-Ik-Er-Toe) zorgt er namelijk voor dat die ontastbare emotie van het goede gevoel/vertrouwen wordt omgezet in concreet samenwerken. Business.


Om dat DIET- effect te bereiken heb je persoonlijke data nodig. Daar zul je actief naar op zoek moeten en actief mee aan de slag moeten. Het is de sleutel naar ‘samen’ en naar ‘morgen’. Voor iedere organisatie.

En natuurlijk is het belangrijk om de persoon (of de 'betrokkene', zoals de AVG hanteert) voldoende bescherming te bieden. Voor bedrijven die zaken doen in welke markt dan ook en 1-op-1 contacten onderhouden met relaties is het juist een groot (commercieel) voordeel als u de rechten van die persoon/betrokkene ten volle respecteert en compliant bent met de AVG. Uw klanten zullen dat waarderen en dat creëert meerwaarde en dus ook meer business.


Immers, wie wil nu niet prettig zaken doen met een bedrijf dat de bescherming van persoonsgegevens respecteert!





72 keer bekeken

LVA is een zusteronderneming van

www.neuroorganisatie.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

LVA
Hennepstraat 9

5561 AC Riethoven

Verjaardagsservice

‭+31 6 28 35 00 80‬

Sales

+31 6 54 22 22 79

aandacht@leveranciervanaandacht.nl
KvK 56804628

NL 21 RABO 0128064897
BTWnr: 852310262B01