Zoeken
  • Frank Louwers

Het Waarom van 'Worst'

Bijgewerkt: 20 sep 2018

Terwijl ik dit boek schreef was een veelgestelde vraag: "Waarom?" Niet in de laatste plaats gesteld door mezelf, aan mezelf.


Waarom dit boek?

Worst is mijn eerste boek. En ik moet zeggen: schrijven is een aanrader! Het helpt je om je gedachten te ordenen. Om richting te geven aan een gevoel. Wanneer je zo alle elementen op een rij aan het zetten bent, wordt het pas echt leuk. Ik heb het geluk gehad een jaar lang samen te mogen werken met Frans Jozef Rutjes. Een conceptueel briljante geest. Samen met hem heb ik de basis gelegd voor de filosofie die ten grondslag ligt aan dit boek.

Het begint allemaal met de erkenning van het feit dat de wereld op alle mogelijke gebieden volstrekt veranderd is. Let wel: IS! Dat betekent dat we ons serieus moeten beraden op de vraag: hoe gaan we hier antwoord op geven?


Er zijn verschillende oplossingen. De optie waarvoor ik in dit boek pleit is er een die naar de toekomst de meeste continuïteit biedt. Een oplossing die dicht bij ons ligt. Geen wereldbestormend revolutionaire en daarmee onhaalbare invulling. Neen, een simpele, menselijke oplossing die voor eenieder bereikbaar is.

Deze optie is een combinatie van twee factoren. De menselijke factor speelt de hoofdrol. Maar we maken daarbij gebruik van de technische mogelijkheden. Om de menselijke factor te begrijpen, en daarmee in te kunnen vullen, zullen we eerst moeten gaan werken aan de bewustwording van de onderlinge relaties. Zaken doe je immers niet alleen. It takes two to tango. Je staat daarom dus altijd in relatie tot anderen: je collega’s, je klanten, je leveranciers. Gezien het feit dat we geen onderscheidend vermogen meer hebben op basis van ons aanbod kan alleen de relatie die we hebben het verschil maken. Het gekke is: dat is veel eenvoudiger en veel leuker dan we denken! Veel eenvoudiger dan de ouderwetse relatiemarketing het wil maken, want daar zijn we alleen maar bezig onze eigen waarheden te bevestigen.


Waarom is het relatiedenken dan zo eenvoudig? Wel, waarde lezer, het antwoord ligt letterlijk voor onze neus. We zijn zelf ervaringsdeskundigen. We hoeven in ons handelen eigenlijk alleen maar voortdurend te toetsen: hoe zou ik dit zélf ervaren? Waarom kom ik met plezier terug bij een winkel, restaurant, zakelijke toeleverancier, collega? Je kunt dus volledig bij jezelf blijven. En je gedrag is daardoor altijd authentiek, dat gaat vanzelf.


Wanneer we de essentie snappen van wat een relatie wil ‘horen, zien en voelen’ dan vallen veel zaken op hun plek. Dan ontstaat er een voortschrijdend inzicht dat allerlei relationeel handelen logisch maakt. Dan blijken attitudes die we ons met veel moeite door trainingen proberen eigen te maken, ineens een zeer beperkte houdbaarheidsdatum te hebben.


Ook wanneer je grote doelgroepen als relatie wilt hebben is dat anno nu mogelijk. Daarvoor hebben we de techniek nodig! Daar waar techniek enerzijds het onpersoonlijker maakt is het ook een uitstekend instrument om het juist persoonlijker te maken.


Wat ik uiteindelijk met dit boek zou willen bereiken is aantoonbaar maken dat deze oplossing ook een way of life kan zijn. Een manier van leven die de oplossing zou kunnen zijn voor veel hedendaagse problemen. Niet alleen in het bedrijfsleven maar binnen alle mogelijke woon- en werkomgevingen.


En één ding staat wat mij betreft als een paal boven water. Doordat we veel meer gaan denken en doen vanuit de relatie die we met elkaar hebben, komt er weer respect. Respect voor elkaar als mens en voor de wereld om ons heen.



Om dat te kunnen zien zul je wel door een andere bril moeten kijken. En niet je eigen bril maar die van een ander, en dan nog... Onderstaand een aardig stukje uit ‘Le Petit Prince’ van Antoine de Saint-Exupéry:

De kleine prins vraagt aan de piloot: "Teken mij een schaap."
"Ik kan niet tekenen", antwoordt de piloot.
"Doet er niet toe. Teken mij een schaap", dringt de prins aan alsof het de belangrijkste zaak ter wereld betreft.
Na wat tegenpruttelen schetst de piloot een schaap.
De kleine prins weigert de tekening:
"Dit is een ziek schaap."
De tweede poging dan maar. Opnieuw afgewezen.
"Dit is geen schaap, dit is een ram."
Een derde maal geprobeerd.
"Neen, veel te oud. Ik wil een schaap dat nog lang kan leven."
Ten einde raad tekent de piloot een doos met drie luchtgaatjes.
"Dit is zijn kist. Het schaap dat je wilt, zit van binnen",
maakt de piloot zich er snel van af.
"Voilá," roept de kleine prins, "dit is wat ik wou."

En dit is wat ik bedoel. Dit is waar het om gaat. De piloot tekent eerst zijn eigen beeld. Langzaam maar zeker komt hij erachter dat de prins een compleet andere voorstelling bij het gevraagde heeft. Wat ik lekker vind, is niet per se waar mijn buurman van houdt. Het is belangrijk oog te hebben voor datgene waar onze omgeving behoefte aan heeft. Daartoe zullen we ons moeten verdiepen in de ander. Om te kunnen snappen wat hij wil.


Bij T-Mobile heeft men enkele jaren terug een onderzoek gedaan naar klanttevredenheid. Daarin kwam onder andere naar voren dat het spreekwoordelijke plakje worst bij de slager nog altijd reden is waarom we onze vleeswaren eerder daar kopen dan bij de supermarkt. Heerlijke, simpele aandacht... Relatiemarketing was altijd prima maar is in deze tijden veel te theoretisch. Daar gaat het niet om het plakje worst, maar om eenheidsworst. Goed, vandaar de titel van dit boek.


Dit was hoofdstuk 2 uit het boek 'Worst'. Klik hier voor de andere hoofdstukken.


29 keer bekeken

LVA is een zusteronderneming van

www.neuroorganisatie.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

LVA
Hennepstraat 9

5561 AC Riethoven

Verjaardagsservice

‭+31 6 28 35 00 80‬

Sales

+31 6 54 22 22 79

aandacht@leveranciervanaandacht.nl
KvK 56804628

NL 21 RABO 0128064897
BTWnr: 852310262B01