LVA is een zusteronderneming van

www.neuroorganisatie.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

LVA
Hennepstraat 9

5561 AC Riethoven

Verjaardagsservice

‭+31 6 28 35 00 80‬

Sales

+31 6 54 22 22 79

aandacht@leveranciervanaandacht.nl
KvK 56804628

NL 21 RABO 0128064897
BTWnr: 852310262B01

Zoeken
  • Frank Louwers

Vertrouwen

Bijgewerkt: 7 feb 2019

Vertrouwen is het sleutelwoord voor de komende jaren. Omdat het zoals gezegd gaat om de relatie. En vertrouwen is de basis van iedere relatie.


Nu doet zich het merkwaardige verschijnsel voor dat met name ondernemers altijd willen weten ‘wat het opbrengt’. Merkwaardig, omdat een groot deel van de besluitvorming wel degelijk gebaseerd is op het goede gevoel. Het zogenaamde onderbuikgevoel, lees: boerenverstand. En nu hebben we het over een onderwerp dat relaties en vertrouwen heet en dan willen we het eerst wel eens zien voordat we het geloven.


Maar ik heb goed nieuws. Er is zelfs een formule die zo logisch is dat hij voor iedereen te begrijpen is. En die een mooie, beredeneerde onderbouwing geeft voor mijn onderwerp.


T = (I * C) / R

T = Trust. Vertrouwen dus, en vertrouwen is de backbone van de relatie.

I = Intimacy. Hoe dicht staan we bij elkaar? Hoe warm is de relatie die we met elkaar hebben? Is die koud dan hebben we ook geen relatie. Dan staan we slechts ‘in relatie tot’.

C = Credibility. De geloofwaardigheid van iemand is cruciaal in een relatie. Het gaat hier niet alleen om het goede gevoel maar ook om bewezen gedrag. De mate van transparantie in de relatie zal zeker bijdragen aan de geloofwaarheid.

R = Risc. Het risico dat een relatie met zich meebrengt. Het risico dat je neemt door de ander te vertrouwen. Het risico van een onzekere situatie.


Wat in deze formule mooi tot uiting komt is de verhouding tussen het vertrouwen en het risico. Wanneer het risico groot is zal het vertrouwen daar onder lijden. Maar dat kun je weer goedmaken door het opvoeren van de warmte in de relatie en je geloofwaarheid. Dan neemt het vertrouwen toe en zullen mensen bereid zijn een groter risico met je te lopen. Wat ook interessant is, is dat Intimacy en Credibility elkaar versterken.


Zorg je dus als mens, als bedrijf of als merk voor goede, hechte relaties met je stakeholders en doe je dat met een open vizier waarin betrouwbaarheid de boventoon voert, dan gaan mensen door het vuur voor jou.



Dit was hoofdstuk 5 uit het boek 'Worst'. Klik hier voor de andere hoofdstukken.

21 keer bekeken